Autor: Vejn Frejr
CRSQ, vol 37, No 2, str. 82-91, septembar 2000.
Abstrakt
Decenijama su kreacionisti koristili reč
„rod“, „tip“ ili „grupa“ za svoje prihvaćene kategorije genetski
nepovezanih organizama koji uključuju sve one oblikovane od Tvorca tokom
nedelje stvaranja. Unutar svake od ove kategorije različite vrste,
podvrste i varijacije su smatrane da su se razdvojile od zajedničkog
pretka. Međutim, sve do prije nekoliko godina nije bilo ozbiljne opsežne
metodologije klasifikacije usredsređene na karakteriziranju svake
prvobitne kategorije koja je odvojena genetskim prazninama od svih
drugih kategorija. Sada se baraminologija (sa sistematikom
diskontinuiteta) razvila u plodan pristup u klasifikaciju unutar
kreacionističnog modela. Terminologija i metodologija se razvila i prva
naučna konferencija baraminologije je održana u leto 1999. godine.
Agresivan budući program je zamišljen.
Uvod
Osnovne ljudske karakteristike uključuju
klasifikaciju i identifikaciju. Ljudi rade to toliko često da je
činjenje toga suštinsko našem načinu života. Pojedinci su naučili
klasifikaciju misli i stvari i dok vrše interakciju sa okolinama oni
uporno identifikuju spoznaju kao miris, prizore (nebo, hrana, životinja,
biljka, itd.), zvukove (zvuk trube, lajanje psa, muzika, itd.) ukuse
(slatko, ljuto, itd.), i druge utiske kao grubo i glatko. Kompleksnost
svega ovoga je zapanjujuća.
Zanimljivo, Biblija uključuje izveštaj o
tome kako je Bog doveo Adamu sve kopnene životinje i ptice (Postanje
2:19) tako da ih Adam može promotriti i imenovati ih. Ova priča može da
ima dublji smisao nego što površno čitanje otkriva. U procesu imenovanja
stvorenja Adam je naučio nešto o sebi. On je shvatio svoj kapacitet da
shvati i otkrije šablon. Neka su stvorenja imala ljuske, a neka dlake
ili perije.
Dodatno, Adam je naučio nešto o Bogu –
Dizajneru. U stvaranju je bio izraz Božijeg stvaranja. Nakon što je Adam
otkrio prirodu on nikada neće biti isti kao prije. Zvezde, životinje,
biljke – sve su bile deo Božijeg stvaranja. Pozornica je postavljena i
posledično tome milijarde učenika nauke će igrati deo na pozornici
života i tokom tog vremena osećat će uzubuđenje otkrivanja Božije poruke
u prirodi (Psalam 19:1, Rimljanima 1:19-20; i vidi Remajn, 1993).
Taksonomija i sistematika
Promišljajući o ovim stvarima čini nam se
lakše da shvatimo osnovnu važnost klasifikacije u biološkim studijama
izumrlih i postojećih oblika života. Taksonomija je termin
korišten za nauku klasificiranja živih stvari shodno njihovim prirodnim
grupisanjima. Suštinski, naučnici danas koriste taksonomski sistem
predstavljen od strane švedskog botaniste Linea, pre 250 godina.
Međutim, postoje različiti pristupi korišteni od naučnika za proučavanje šablona života i za klasifikaciju. Oni se nazivaju sistemi taksonomije i oni leže pod opštim naslovom sistematike.
Za proučavanje šablona u prirodi Remajn (1993. str. 444) je usporedio
različite procedure sa funkcijama različitih tipova filma (infracrveni,
ultraljubičasti, i film x zrake). Na primer, postoje filetske
ili evolucione sistematike (ili Darvinske sistematike) u kojima se
makroevolucija (uključuje velike promene) pretpostavlja. Vidi sliku 1.
Sistematske šeme koje stavljaju manje naglaska na evoluciju mogu biti nazvane fenetske,
jer su zasnovane na karakteristikama organizama i ne nužno njihovim
mogućim velikim razmerama evolucionih odnosa. Takođe, postoji i kladistički
pristup koji se usredsređuje na zajedničkim ili tzv.
„deljenim/izvedenim“ osobinama. Najvažnije, popularna metodologija u
filetskim, fenetskim i kladističkim procedurama, sve su prilagođene makroevolucionom teoretisanju.
Najranije metode su bile fenetske, koje
su dale osobitu prednost bivajući objektivno opažljive i
najproverljivije. Kritičari osnovne fenetike osećaju da njegova
jednostavnost ne ohrabljuje adekvatno razmatranje istorijske
kauzalnosti. Bilo kako bilo, oni koji koriste baraminologiju (sa
sistematikom diskontinuiteta) kako je predstavljeno u ovom naučnom radu,
mogu biti agnostični u vezi popularne fenetične i kladistične
metodologije, ali oni barem uključuju neku fenetičnu metodologiju kao
jedan od njihovih alata.
Sistematika diskontinuiteta i barminologija
Naučnici koji su preferirali neki drugi, a
ne evolucioni model nedavno su razvili ono što oni veruju da je puno
realističnija sistematika zasnovana na nepovezanosti ili tipologiji
pronađenoj u prirodi. Metodologija je prikladno bila nazvana sistematika diskontinuiteta (ranije predstavljena od Valter Dž. Remajn, 1990.), ili kada je kombinovana sa biblijskim otkrivenjem baraminologija
(termin predstavljen od Kurt P. Vajza, 1990.). Baraminologija može biti
definisama kao taksonomija zasnovana na stvorenim rodovima (vidi Barc,
1991.; Frejr, 1991.; 1999.; i slika 2). Reč „barmin“ je smišljena od
Frenk L. Marša i prvo je objavljena 1941. godine, ona je izvedena od
hebrejskog glagola bara, stvoriti i min, rod (takođe vidi Marš, 1969.; Viliams, 1997.).
S obzirom da klasifikacija podvači sva
biološka istraživanja, prilično je značajno da kreacionisti sada imaju
aktivno usredsređenje na ovu temu. Suštinski napredak je napravljen od
1990. godine i baraminolozi su razvili svoju vlastitu terminologiju koja
se u ovo vreme čini da je prilično praktična za one koji se bave
sistematskim istraživanjima. Glavna svrha baraminologije je da odredi
koji organizmi dele zajedničko poreklo.
Marš je koristio termin baramin
na uključujući način za celokupnu grupu znanih, neznanih, i moguće
uključujućih organizama koji dele genetsku povezanost. Ali, sada je
fokus specifičniji i samo oni primerci koji mogu biti proučavani, isto
tako živi i izumrli (uključujući fosile) primerci mogu biti uključeni u
sadašnje četiri glavne baraminske grupe. Termini korišten kao četiri
primarne baraminske kategorije su: holobaramin, monobaramin, apobaramin, i polibaramin.
Holobaramini
U baraminologiji primarni termin je holobaramin od grčkog holos
za celo. Holobaramin su svi i samo oni poznati živi i/ili izumrli
oblici života shvaćeni da dele genetsku povezanost. To je celokupna
grupa za koju se veruje da je povezana zajedničkim poreklom.
Slika 1
Slika 2
Tako da sada svaka prirodna grupa
povezanih biljaka ili povezanih životinja čini holobaramin ili u još
specifičnijoj kreacionističkoj terminologiji holobaramin se sastoji od
svih poznatih organizama u grupi koji započinju nakon što je Bog stvorio
prvobitne organizme (vidi Vajz, 1991.). Holobaramin može biti
predstavljen kao granajuće drvo, stecišta i vrhovi grana predstavljaju
sve poznate članove (podvrste, vrste, itd.) „roda“ („grupe“ ili „tipa“).
Vidi sliku 2. Kada su jedinke ili grupe očito povezanih primeraka
uspoređeni mogu biti imenovani kao holobaraminski ako sačinjavaju delove jednog holobaramina.
Tokom nekoliko poslednjih decenija
kreacionistički istraživači su koristili termine „rod“, „grupa“ i „tip“
uopšte naizmenično ili su kao pojedini istraživači preferirali jedno ili
drugo osobito uopšteno ime za Maršov „baramin“ i takođe za šta se
osobitije i trenutno mogu biti imenovani kao holobaramini. Sada
sistematici određenog taksona biljkaka ili životinja mogu odbaciti
stariju terminologiju i napraviti njihova drva pokazujući holobaraminske
srodstvo i tako granice zajedničkog porekla.
Važan primer holobaramina bi bili ljudi,
Homo sapiens. Na vrhovima holobaraminskih grana su različite rase
(Kavkažani, Etiopljani, Mongoli, Ameriđani (Amerindi ili američki
starosedioci), itd.). Vidi sliku 3. Pripadnik bilo koje od ovih rasa
potencijalno bi bio međusobno-plodan sa parom suprotnog spola bilo koje
druge rase.
Nije neuobičajeno pronaći u antropološkoj
literaturi reference za do osam ljudskih geografskih rasa sa čak
dodatnim među-populacijama. Međutim, nije moja namera u ovom naučnom
radu da ulazim u diskusije različitih opcija onoga što je izraženo ovde u
tekstu ili u bilo kojim slikama, nego samo da ilustrujem navedene
taksonomske principe.
Drugi holobaramin se može sastojati od
morskih kornjača (vidi Vajz, 1992.; Robinson, 1997.). Diagram koji
pokazuje uopštene oblike živih i fosilnih kornjača može se pronaći u Luc
i Mjuzik, 1997., str. 8. Ovaj dijagram je nazvan „kladogram“ i zasnovan
je na studijama specijalista Gefnija i Mejlana, ali svi autoriteti se
ne slažu sa njihovom procenom postojećih podataka. Vidi takođe Hirajama,
1998.. Slika 4 je veoma uopšten prikaz za sve žive i izumrle morske
kornjače. U svim ovim tipovima studija pravi cilj sistematike diskontinuiteta je putem empirijskog dokaza odrediti granice zajedničkog porekla i tako ih skupiti u holobaramine.
Slika 3
Slika 4
Slika 5
Različiti pripadnici holobaramina mogu
nastati od iz-sortiranja potomstva od drugačijih gena (DNK) od
roditeljskih organizama. Ovo je uobičajeno dešavanje danas. Ili, od
vremena stvaranja mogle su biti neke nasledne modifikacije DNK
(mutacije) i ovi su prenešeni na razilažeće potomstvo. Selekcija u
prirodi je mogla uticati na potencijal za preživaljavanje raznolikog
srodstva.
Monobaramini
Drugi termin koji se koristi u baraminologiji je monobaramin (mono od grčkog jedini ili jedan). Termin monobaramin je definisan od Remajn (1993. str. 444) kao: grupa koja sadrži samo
organizme u vezi povezane zajedničkim poreklom, ali ne nužno sve od
njih. (Grupa se sastoji od jednog celog holobaramina ili njihovog dela).
Kada je holobaramin predstavljen drvetom,
jedna ili više grana tog drveta bi bila monobaramin. Na primer, među
ljudima, kavkažani bi bili monobaramin (slika 5.). Ili, za morsku
kornjaču pet trenutnih tipova koji žive u okeanu oko sveta čine
monobaramin (slika 6A od Freira, 1982.; i vidi Iverson, 1992., str. 80).
Takođe, grupa zelenih kornjača Chelonia ili grana koja sadrži ridlejsku kornjaču, Lepidochelys,
svaka bi bila monobaramin (slika 6B). Individue ili grupe mogu biti
nazvati monobaraminski ako predstavljaju delove holobaramina (slike 5,
6A, 6B i 7B).
Dodatno, sistematske studije o posebnim
monobaraminima gde je bilo divezifikacije (kao pojavljivanje
prepoznatljivijih vrsta, podvrsta, varijeteta, itd.), istraživanje na
monobaraminu ovisno o sistematskoj filozofiji istraživanja se ne bi
suštinski razlikovalo. Razlika između (1) filetskog, u smislu darvinske
makroevolucijske perpektive i (2) baraminskog (kreacionisti, „ograničene
promene“ ili mikroevolucijske, sistematika diskontinuiteta) gledišta
uglavnom bi bila da prethodni uključuje korištenje empirijskih podataka
za ekstrapoliranje nekim shvaćenim ranijim predcima. Ali, baraminolog
smatra da shvaćanje o filogeniji ne treba se proširiti izvan uverljivih
dokaza, i da se naučnici trebaju olakšati svojih osećanja obaveze
filozofski da konstruišu proširene filogenije (evoluciona drva) u
nedostatku prinudnih činjenica.
Slika 6A
Slika 6B
Apobaramini
Treći baraminski termin je apobaramin (grčki apo,
izvan od), koji „je grupa koja čini celokupnost od barem jednog
holobaramina“ (Vajz, 1999.-2000.). On može sadržavati jedan holobaramin
ili više od jednog holobaramina. „Ali mora sadržavati celokupnost od
svakog, od jednog ili više holobaramina unutar njega“. Nijedan pripadnik
organizama holobaramina unutar apobaramina ne deli poreklo sa
organizmom izvan vlastitog holobaramina (ovo je zasnovano na definiciji
holobaramina). Vidi sliku 7A.
Pridev apobaraminski se odnosi na odnos
između ili među određenih nepovezanih grupa (holobaramina). Na primer,
svi ljudi kao grupa bi bili apobaraminski, jer nijedan od pripadnika ne
deli poreklo sa bilo kojim drugim organizmima. Grupa svih ljudi i svih
kornjača takođe bi bili apobaraminski, jer nijedan čovek ili kornjača ne
dele poreklo sa bilo kojim organizmom ne-čoveka ili ne-kornjače.
Veruje se da konji (konji, magarci i
zebre) su svi povezani, jer mogu hibridizirati i stoga oni pripadaju
holobaraminu. Dodatno, postoji „pseći“ holobaramin sa monobaraminskim
granama za vukove, drugi za hijene, drugi za kojote, za šakale i više za
stotine domaćih rasa pasa. „Mačke“ čine drugi holobaramin sa
monobaraminskim grana za lava i tigra, za pume, drugi za risove, domaće
mačke, itd. (Vidi O Brajan, 1997.). Grupa svih konja (ekvidi), svih pasa
(kanidi), i svih mačaka (felidi) bi bili apobaraminski, jer nijedan
konj ili pas, ili mačka ne dele genetsku povezanost sa bilo kojim
organizmom koji nije konj, pas ili mačka.
Apobaramin kornjače može sadržavati
jedan, dva, tri ili četiri holobramina (vidi Bajz, 1992.). U ovom
trenutnom naučnom radu ja smatram da morske kornjače čine holobaramin,
stoga grupi koja čini holobaramin morske kornjače, svi ekvidi, svi
kanidi, i svi felidi bi bili apobaraminski, jer nijedan pripadnik bilo
koji od ovih četiri holobaramina ne deli genetsku povezanost sa bilo
kojim primerkom izvan njihovog dotičnog holobaramina.
Termin apobaramin je termin
koristan posebno tokom procene dva tipa organizama (parne usporedbe).
Korištenje parnih usporedbi je najuobičajenija taksonomska procedura.
Na primer, trenutni Red primata uključuje
čovekolike majmune, ljude, lemure, majmune i tarsijere. Sve rase ljudi
pripadaju jednom holobaraminu, dok šimpanze zajedno sa gorilama su
pripadnici drugog holobaramina. Tako da grupa koja sadrži ljudski
holobaramin i šimpanza-gorila holobaramin bi bila apobaraminska (vidi
sliku 7A). Dalje, skup ljudskog holobaramina sa bilo kojim ili svim drugim
primatskim holobaraminima bi bio apobaraminski. Nijedan pripadnik bilo
kojeg od ovih holobaramina bi delio bilo kakvo poreklo sa pripadnikom
bilo kojeg drugog holobaramina unutar ili čak izvan ovog apobaramina.
Vidi Robinson i Kevena, 1998. za baraminsku studiju primata.
Zaključci u vezi holobaraminskih
šimpanza-gorila odnosa (slika 7A i 7B) su zasnovani na Hartvig-Šerer,
1998.. Takođe, Kevena (1999.-2000.) me je obavestio da ponovo
istraživanje podataka od Robinsona i Kevena (1998.) podupire
holobaraminski status šimpanza i gorila. Međutim, kao što je objašnjeno
od Klajna (1999. str. 135-136) fosilni zapis daje veoma malo što je od
bilo kakve koristi u shvaćanju istorije šimpanza i gorila. Kada su
fosili uverljivo utvrđeni da su povezani sa šimpanzama i gorilama oni
trebaju biti dodani njihovom holobaraminu. Čak moguće, šimpanza-gorila
grupa treba biti podeljena u dva odvojena holobaramina. Slika 7A
ilustruje kako apobaraminska kategorija može biti korisna posebno u
slučajevima gde uključeni holobaramini sadrže primerke sa značajnom
sličnošću tokom holobaraminske granice. Tako da ljudi mogu biti
uspoređeni sa organizmima strukturno i funkcionalno najsličnijim njima,
znači šimpanzama i gorilama.
Slika 7A
Slika 7B
Polibaramini
Četvrti termin, polibaramin (poli,
od grčke reči za mnogo) je korišten za još jednu pomešanost nepovezanih
organizama. Definisan je kao grupa (dvoje ili više primeraka) koja se
sastoji delom od najmanje dva holobaramina. Može biti bilo koji od
brojnih skupova koji mogu sadržavati holobaramine, monobaramine,
apobaramine i pojedinačne primerke. (vidi sliku 8).
Kao primer, polibaramin može obuhvatati
predstavnike svih ljudskih rasa, dve vrste SAD kutijske kornjače, jednog
psa, jednog lava, jednog tigra i jednu biljku suncokreta. Ljudi čine
holobaramin. Kutijska kornjača pripada monobaraminu u kornjačinom
holobaraminu, pas različitim monobaraminima (u kanidskom holobaraminu),
lav i tigar drugom monobaraminu (u polju holobaramina) i suncokret
monobaraminu unutar biljnog holobaramina.
Pridev polibaraminski se odnosi
na odnos između ili među nekim ili svim delovima polibaramina. Na
primer, suncokret i ljudski holobaramin bi bili polibaraminski, kao što
bi bio suncokret kada se usporedi sa monobaraminom kutijske kornjače i
psom.
Ako se istraživač bavi polibaraminom
njegov taksonomski cilj trebao bi biti da razdvoji njegove delove u
druge tri kategorije što je brže moguće. Svaki od monobaramina trebao bi
biti oduzet iz polibaramina i tada pažljivo, zasebno proučavan da bi se
odredilo njegovo mesto u njihovom vlastitom holobaraminu. Pas i
suncokret svaki su deo vlastitih, različitih holobaramina i svaki od
ovih holobaramina su nepovezani bilo kojem drugom holobaraminu u ovom
polibaraminu. Takođe, ljudi trebaju biti analizovani pojedinačno da bi
se utvrdili njihovi odgovarajući odnosi unutar holobarmina.
Dalje zamisli
Da ponovimo i proširimo ovo donekle
dalje, model darvinske makroevolucije je predstavljen jednim drvetom
povezanosti, svaki oblik života je povezan sa svakim drugim oblikom
života (slika 1). U baraminskom modelu postoji šuma drveća bez povezanih
korenja (slika 2). Neki od ovih bezkorenskih drveća će imati grane
predstavljajući samo ljudsku raznolikost, drugi za kanide, drugi za
felide, itd.
Za ljude othranjene na evolucionoj dijeti
gornji meni može biti težak za progutati i svariti, jer su studenti
biologije naučeni da misle o genetskim vezama prije nego genetskim
nepovezanostima. Ali postoji manjak dokaza za povezivanje bilo koje
holobaraminske grupe za bilo koju drugu holobaraminsku grupu. Ovo je
istina ujedno za izumrle i žive tipove života.
Uobičajeno je za naučnike da koriste
drveće da opišu povezanosti, ali baraminolog Dejvid Kevena veruje da
„drveće“ moguće ne mora biti najbolji način da oslika povezanost, ali
„druge strukture kao mreže ili rešetke mogu obaviti bolji posao unutar
mnogih holobaramina. Alati prepoznavanja šablona, kao projekcijske mape
mogu moguće biti čak i bolji metodi“ (Kevena 1999.-2000.). Tako da
ostaje da vidimo upravo kako će povezanosti popularno biti predstavljene
u budućnosti.
Baraminska terminologija
Četiri termina, holobaramin, monobaramin, apobaramin i polibaramin
zvanično i javno su predstavljeni od Valter ReMina (1990. godine) na
Drugoj internacionalnoj konferenciji o kreacionizmu u Pitsburgu, PA, 30.
jula 1990. godine. Kasnije tokom nedelje iste konferencije Kurt Vajz
(1990. g.), koji je imao obilnu prepisku sa Remajn od 1983. godine,
potvrdio je Remajnovu sistematiku diskontinuiteta, venčao je sa
vlastitom mladozemljaškom kreacionističkom pozicijom i tvrdio je da je
ime ove nove sistemske procedure „baraminologija“.
Slika 8
Vajz je takođe uveo peti termin, naime arhebaramin,
koji se može shvatiti kao originalno-stvorena(e) individua(e) svakog
holobaramina. Za ljude, Adam i Eva bi činili arheobaramin. Dva druga
termina koja je Vajz uveo su neobaramin koji se odnosi na žive oblike života i paleobaramin
za starije organizme. Arheobaramini su najteoretičniji (Vajz, 1990.);
dok holo-, mono-, apo-, paleo- i neobaramini se mogu odrediti na osnovi
posmatrane informacije.
Baraminologija na delu
Važno je naglasiti da striktno empirijska
komponenta baraminologije je sistematika diskontinuiteta koja može biti
korištena sama za sebe bez ikakvog pozivanja ka religijskoj
litetaraturi. Zapravo, većina sekcija u predstavljenom sadašnjem naučnom
radu uključujući slike su zapravo zasnovani na nepovezanostima
promatranim u prirodi. Remajn (2000. g.) je pokazao da je sistematika
diskontinuiteta namerno dizajnirana da bude neutralna, naučni metod za
proučavanje nekih od naučnih šablona. Mi ne započinjemo
pretpostavljanjem nepovezanosti, nego mi sledimo podatke da identifikujemo
nepovezanost, gde god bi mogla biti. Ovaj sistematski metod je
empirijski, naučni poduhvat-pokretan podacima, a ne teoretskim
pretpostavkama.
U stvarnom procesu kretanju prema cilju
prepoznavanja holobaramina, taksonom treba idetifikovati apobaramine i
podeliti ih. Oduzimajući kriterij treba biti korišten u deljenju
apobaramina u izdvojene holobaramine. Tada, sa ciljem karakterisanja
holobaramina, taksonom se usredsređuje na monobaramine i dodatni
kriterij je korišten da izgradi ove monobaramine.
Analogija za objašnjenje ovog procesa je predložena:
To je kao da je bio ogroman pad snega
koji je prekrio drveće do vrha, i mi kopamo dole u sneg da
identifikujemo povezanosti, grane, ogranke i deblo. Da li je jedno
drvo ispod? Ili je to voćnjak odvojenih, različitih drveća? Dok podaci
polako dolaze u vidokrug mi ćemo imati argumente šta je povezano s čim,
ili da li postoji nepovezanost na danom mestu. Neki istraživači će
pogrešno identifkovati različito granje kao da je povezano, dok su ovi
poslednji nepovezani i tako dalje. Ali ovo se otkriva dok kopamo. Mi ne
„sečemo i ne obrezujemo“ podatke. Radije, mi ostavljamo podatke upravo
gde su. Mi samo sečemo i obrezujemo naše percepcije, osobito naše
privremeno pogrešne percepcije podataka (Remajn, 2000.).
Drugim rečima, naučnici ponavljaju opitne
taksonomije povećavanjem ili smanjivanjem veličine grana da dostignu na
najbolju približnost realnosti. Ova sistematska procedura je vođena
promatranim činjenicama prije nego nekom pretpostavljenom konstrukcijom.
Cilj baraminologije je prepoznati
holobaramine, ali baraminolozi ne prepoznaju holobaramine kao apsolutno
različite od bilo apobaramina ili monobaramina. Apobaramini sadrže jedan
ili više holobaramina. Tako da ako je apobaramin razdeljen i samo jedan
holobaramin je ostao da li je taj holobaramin i dalje apobaramin?
Baraminolog kaže da jeste.
Takođe, ako postoji deo (grana)
holobaramina ona je nazvana monobaramin. Monobaramin će rasti u veličinu
i kompleksnost kako su više primeraka grana dodani. Kada je taksonom
dodao sve grane koje mogu biti nađene među trenutno živim ili izumrlim
organizmima, takonom može presuditi da je drvo kompletno prema svim
trenutno postojećim i primenjivim informacijama. Ovo znači da „drvo“,
koje može imati jednu ili više grana, ima sve oblike života za koji se
veruje da deli genetsku povezanost, što znači da su oni povezani
poreklom. Tako da ova grupa sada po definiciji će biti holobaramin. Da
li je i dalje monobaramin? Baraminolog kaže da! Onda kako može grupa
biti monobaramin ili apobaramin i biti holobaramin u isto vreme?
Slika 9
Remajn (1993., str. 447) i Vajz
(1999.-2000.) objašnjavaju da mi možemo misliti u terminima postavljene
teorije. Uzmite u obzir veliki krug, A (apobaramin). Unutrašnji deo toga
je manji krug B (holobaramin), i ovo uključuje još manju unutrašnju
regiju C (monobaramin). Vidi sliku 9. Ujedno apobramin (A) i monobaramin
(C) su promenjeni u smeru srednjeg kruga, holobaramina (B).
Smernice
U postizanju cilja odvajanja delova
polibaramina, deljenja apobaramina, izgradnje monobaramina i
prepoznavanju holobaramina, taksonom treba smernice za odlučivanje šta
pripada osobitoj monobaraminskoj grani. Ovi standardi će varirati ovisno
o grupama koje se razmatraju, ali opšte smernice koje su upotrebljavaju
uključuju:
- Tvrdnje Svetog Pisma (korištene u baraminologiji ali ne u sistematici diskontinuiteta). Ono ima prioritet nad svim drugim razmatranjima. Na primer, ljudi su odvojeni holobaramini, jer su odvojeno stvoreni (Postanje 1 i 2). Međutim, čak i kako je objašnjeno od Vajza u njegovoj od 1990. godine govornoj prezentaciji, ne postoje veoma bitne taksonomske informacije u Bibliji. Takođe, Remajnova sistematika diskontinuiteta, jer je neutralan naučni poduhvat, ne uključuje Bibliju kao izvor taksonomske informacije.
- Hibridizacija. Istorijski, Marš i drugi su postavili ovaj kriterij sekundaran jedino Bibliji, jer ako plodan potomak može biti dobijen od ukrštanja između dva različita oblika, ovo bi definisalo njihov monobaraminski status. Međutim, mi shvaćamo danas da manjak znane hibridizacije između pripadnika različitih populacija organizama ne nužno samo po sebi znači da nisu u rodu. Hibridizacijski kriterij verovatno će zadržati validnost, ali je ponovo razmatran u svetlu moderne genetike.
- Ontogenija, naime razvoj individue od embrija do odrasle jedinke. Hartvig-Šerer (1998.) sugerira da komparativna ontogenija sledi hibridizaciju u važnosti kao kriterij za pripadnost osobitom tipu.
- Loza. Da li postoji dokaz jasno očite loze između i među bilo, ili oboje fosilnih i živih oblika.
- Struktura (morfologija) i fiziologija (funkcija). Strukture mogu biti makroskopske (veliki entiteti kao telesni organi), mikroskopske (mali, i promatrani povećavanjem), i molekularne (hemijski) konfiguracije.
- Fosili u slojevima stene. Ove studije mogu uključiti lokacije fosilnih oblika u slojevima stene, i mogu povlačiti sa sobom razmatranje sedimenata Potopa.
- Ekologija. Važno je shvatiti utočište organizma, to jest regiju gde živi i kakvu ima interakciju sa okolinom uključujući druge žive stvari.
Da bi utvrdili baraminska rastojanja među
tipovima organizama važno je da iskoristimo najvažnije podatke. Na
primer, molekularne studije sa mitohondrijskim DNK i RNK su bile korisne
sa nekim kornjačama, ali autor je doveo u pitanje baraminsku korisnost
ekoloških kriterija (Robinson, 1997.). U baraminskom istraživanju ljudi
sa ne-ljudskim primatima, morfološka (oblici) obeležja kao zubi i kosti
kao i ekološke osobine uključujući hranjenje i postojbine su bile puno
vrednije od hromozomskih ili molekularnih (hemoglobin i RNK) informacija
(Robinson i Kevena, 1998a.). Takođe, vidi Garsia-Pozuelo-Ramos, 1997.;
1998.; 1999.. Međutim, baraminsko istraživanje na širem spektru felida
je otkrilo da ekološki podatci su najmanje verodostojni, i hromozomskii
podaci male pouzdanosti. Morfološke i molekularne (protein i RNK)
informacije su bile najvažnije (Robinson i Kevena, 1998b.). Za daljnje
studije Cavan (1999.-2000.) je nedavno naglasio da:
Osobito, proteini i njihov DNK šablon,
koji su delovi fundamentalnih ćelijskih procesa, imaju široku
primenjivost u baraminološkom istraživanju. Na primer, proteini koji su
udruženi sa celularnom respiracijom kao citohrom C i citohrom B su
odlični kandidati. Vidi na primer, citohrom C tablicu u Dentonu (1986.).
Statistika koja uključuje kompjuterske
proračune su bitni u daljnjim istraživanjima. Treba biti očekivano da
kada je barminologija široko prihvaćena nauka taksonomije će biti
revolucionizirana. Kada sistematici rade sa „šumom“ drveća prije nego
jednim velikim evolucionim drvetom moguće je da kategorije kao
kraljevstva, filuma, podela, klasa i čak redovi će biti manje korisni u
klasifikaciji. Međutim, među živim stvarima, grupe obeležja unutar
drugih grupa ili karakteristike mogu biti promatrane. Ovi nazvani
„ugnežđeni šabloni“ (vidi Remajn, 1993.; Vajz 1998.) mogu se proširiti
iznad baraminskih kategorija, tako da fenetske i kladističke metode mogu
nastaviti da budu korisni uz sistematiku diskontinuiteta.
Za one koji su ogrezli u Linejsku
taksonomiju i evoluciono razmišljanje, sistematika diskontinuiteta može
izgledati kao besmislen predlog. Međutim, kao što je poznato smeona šema
ne treba biti shvaćena kao odstupanje od realnosti. Zanimljivo, prvog
avgusta tokom 1999. godine na Internacionalnom kongresu botanike u Sent
Luisu preplavljena gomila je čula prezentaciju koja promoviše tzv.
FiloKod, sistematsku šemu koja će dovesti do ukidanja kraljevstava,
filuma, klasa, redova itd. (Milius, 1999.). Takođe vidi naučne radove od
de Kviroza (1992.; 1997a.; 1997b.). Predložena nekomplicirana
sistematska procedura se usredsređuje na kladuse, svaki kladus se
sastoji od jedinstvene vrste i potomaka od te vrste. Drugim rečima,
kladus će biti holofilska (genetski-ujedinjena) grupa.
Međutim, oni koji koriste šemu kao ovu
uopšteno misle o kladusu unutar kladusa unutar većih kladusa na
makroevolucionoj skali, dok baraminologija je više mikroevoluciona (male
promene) koja je manje spekulativna. Za drugu taksonomsku literaturu
koja daje potporu tipologiji vidi Šerer; 1993..
Koliko će mnogo holobaramina biti –
3.000, 5.000, 10.000, 15.000, ili više? U ovo vreme najbolji ogledni
odgovor je „verovatno nekoliko hiljada“.
Aktivni baraminolozi
Dodatno gore spomenutih osam ljudi, bili
su tu takođe Pit Viliams, Džeri Kreps i Džef Tompkins koji su postali
umešani u različitom stepenu. Oktobra 1998. godine Džoi Daso i ja smo
prihvatili pozive da se pridružimo grupi, tako povećavajući broj članova
na 13.
Tri dana konferencije sa povoljnim
naslovom „Baraminologija 99: Stvaranje biologije za 21. vek“ je
organizovano i predstavljeno od BSG u saradnji sa Departmenima biologije
i hemije na Liberti univerzitetu u Linčburgu, VA, 5.-7. avgusta 1999.
godine. Bilo je 24 pozvanih učesnika.
Formalna prezentacija je napravljena od
Tod S. Vuda, D. Ešli Robinsona, Kurt P. Vajza, Pit Dž. Viliamsa, i Pol
Nelsona. Teme koje su se odnosile na baraminologiju su uključivale
kreacionističku biologiju, filogenesku inferenciju, biblijske studije,
teoriju dizajna, hibridizacijski kriterij, evolucione mreže i
ne-sistematska polja. Zadnje posle-podne je posvećeno radionici o
baraminologiji porodice koja se sastoji od kamila. Ove prezentacije i
diskusije o kamilama su uključivale uvod, biblijske i lingvističke
studije, fosilni zapis, hibridizaciju, molekularne studije, filogenske
distorcije i zaključke. Zadnje veče konferencije je uključivalo umerenu
diskusiju o „Budućnosti BSG i baraminologije.“
Razmatranje je obavljeno o uspostavljanju
novog duštva i novog časopisa. Učesnici su volontirali o odgovornosti
saopštavanja na drugoj konferenciji na zapadnoj obali na početku 2001.
godine.
Bez obzira na neke razlike u mišljenima,
moj zaključak je bio da je grupa kao celina bila veoma uzbuđena
napretkom koji je postignut do sada i perspektivama budućnosti
baraminologije. Neki od naučnika su preferirali da veruju u staru zemlju
(milijarde godina), ali vođstvo i većina prisutnih su bili ujedinjeni u
održavanju perspektive mlade zemlje (hiljade godine starosti). Uvod u
braminologiju i izveštaj sa konferencijie od 1999. godine su napisani od
prisutne, botaniste Margaret Helder, 1999. godine.
Zaključni komentari
Baraminologija može biti smatrana kao
tipološki pristup klasifikaciji oblika života, živih i fosilizovanih. U
prošlim vekovima naučnici su obično tipološki više teoretisali nego što
čine sada. Međutim, zbog mnogih teškoća (na primer, konvergencije i
inverzije) koji je mučio makroevolucione mislioce, postoji rastuća
prijemljivost za tipologiju.
Baraminolozi veruju da su oni u prvom
redu modernog progresivnog mišljenja. Oni zainteresovani za učenje više o
deset godina starom polju baraminologije trebalo bi da razmotre
reference.
Zasluge
Dejvid Kevena, Kurt Vajz i Valter Remajn
su pročitali ranije skice ovog rukopisa i doprineli sa puno vrednih
informacija. Druga pomoć je došla od Džon V. Kuoza, Nikl Dorana, Skot A.
Mateja, Tod Vuda i D. Ešli Robinsona. Pomoć u mehaničkim detaljima je
obavljen od Lejn P. Lestera, CRSQ Managing editor. Naučni rad je napisan kao reakcija na strpljivo poticanje od CRSQ editora, Emet L. Viliamsa.
Reference
CRSQ: Creation Research Society Quarterly
Bartz, Paul A. 1991. A refinement of biosystematics which reflects baraminic variation. CRSQ 28(1):18–20.
Cavanaugh, David P. 1999–2000. Personal communications.
Cuozzo, Jack. 1998. Buried alive: the startling truth about Neanderthal Man. Master Books, PO Box 727, Green Forest, AR 72638.
. 2000. Personal communications.
Denton, Michael. 1986. Evolution: a theory in crisis. Woodbine House, Rockville, MD.
de Queiroz, Kevin. 1992. Phylogenetic taxonomy. Annual Review of Ecology and Systematics 23:449–480.
. 1997a. Misunderstandings about the phylogenetic approach to biological nomenclature: a reply to Liden and Oxelman. Zoologica Scripta 26(1):67–70.
. 1997b. The Linnaean hierarchy and the evolutionization of taxonomy, with emphasis on the problem of nomenclature. Aliso (The Rancho Santa Ana Botanic Garden, Claremont, CA 91711–3157) 15(2):125–144.
Frair, Wayne. 1982. Serum electrophoresis and sea turtle classification. Comparative Biochemistry and Physiology 72B:1–4.
. 1991. Original kinds and turtle phylogeny. CRSQ 28(1):21– 24.
. 1999. Creationist classification—an update. Creation Matters 4(1):1,5.
Garcia-Pozuelo-Ramos, Celedonio. 1997. Taxonomy of primates. CRSQ 34(2):93–102.
. 1998. Dental variability in the domestic dog (Canis familiaris): implications for the variability of primates. CRSQ 35(2):66–75.
. 1999. Craniodental variability in the domestic dog (Canis familiaris) and its implications for the variability in primates. CRSQ 36(3):116–123.
Hartwig-Scherer, Sigrid. 1998. Apes or
ancestors?: interpretations of the hominid fossil record within
evolutionary and basic type biology. In William A. Dembski, editor. Mere creation: science, faith and intelligent design, pp. 212–235. Intervarsity Press, Downers Grove, IL.
Helder, Margaret. 1999. Introducing baramins. Creation Dialogue (5328 Calgary Trail South, Suite 1136, Edmonton, Alberta T6H 4J8) 26(3):6–7.
Hirayama, Ren. 1998. Oldest known sea turtle. Nature 392:705–708.
Iverson, John B. 1992. A revised checklist with distribution maps of the turtles of the world. Privately printed, Richmond, IN.
Klein, Richard G. 1999. The human career : human biological and cultural origins. The University of Chicago Press, Chicago, IL.
Lutz, Peter L., and John A. Musick. 1997. The biology of sea turtles. CRC Press, New York.
Marsh, Frank L. 1941. Fundamental biology. Published by the author, Lincoln, NE.
. 1969. The form and structure of living things. CRSQ 6(1):13–25.
Milius, Susan. 1999. Should we junk Linnaeus? Science News 156(17):268–270.
O’Brien, Stephen J. 1997 (June). The human-cat connection. National Geographic 191(6):77–85.
Remajn, Walter J. 1990. Discontinuity
systematics: a new methodology of biosystematics relevant to the
creation model. In R. E. Walsh, editor, Proceedings of the Second International Conference on Creationism. Volume II, Technical Symposium, pp. 207–216. Creation Science Fellowship, PO Box 99303, Pittsburgh, PA 15233-4303.
. 1993. The biotic message: evolution versus message theory. St. Paul Science, PO Box 28006, Saint Paul, MN 55128.
. 2000. Personal communications.
Robinson, D. Ashley. 1997. A mitochondrial DNA analysis of the testudine apobaramin. CRSQ 33(4):262–272.
Robinson, D. Ashley, and David P.
Cavanaugh. 1998a. A quantitative approach to baraminology with examples
from the catarrhine primates. CRSQ 34(4):196–208.
. 1998b. Evidence for a holobaraminic origin of the cats. CRSQ 35(1):2–14.
Scherer, Siegfried. 1993. Typen des Lebens. Pascal Verlag, Berlin.
Williams, Pete J. 1997. What does min mean? Creation Ex Nihilo Technical Journal 11(3):344–352.
Wise, Kurt P. 1990. Baraminology: a young-earth creation biosystematic method. In R. E. Walsh, editor, Proceedings of the Second International Conference on Creationism. Volume II, Technical Symposium, pp. 345–360. Creation Science Fellowship, PO Box 99303, Pittsburgh, PA 15233-4303.
. 1992. Practical baraminology. Creation Ex Nihilo Technical Journal 6(2):122–137.
. 1998. Is life singularly nested or not? In R. E. Walsh, editor, Proceedings of the Fourth International Conference on Creationism. Technical Symposium Sessions, pp. 619–631. Creation Science Fellowship, PO Box 99303, Pittsburgh, PA 15233-4303.
. 1999–2000. Lične komunikacije.
Nema komentara:
Objavi komentar